بابونه

ساخت وبلاگ

خواص دارویی
بابونه

بابونه يكي از پر ارزش ترين گياهان دارويي بوده و مصرف آن در جهان از سابقه طولاني برخوردار است . ولي با اين وجود، تاريخ استفاده از اين گياه با همه قدمتي كه براي آن قائلند به علت مشابهت با چند جنس گياهي ديگر و ساير گونه هاي ماتريكاريا به طور دقيق معلوم نيست.در گذشته صرفًا از گلهاي بابونه به صورت سنتي استفاده مي شود ولي در حال حاضر از اسانس اين گياه در صنايع داروسازي، آرايشي و بهداشتي و غذ ائي به طور وسيعي استفاده مي شو د . در كشورمان نيز مصارف داروهاي تهيه شده از بابونه در حال افزايش بوده و داروهاي متعددي در داروخانه هاي كشور به فروش مي رسند كه از مواد مؤثره بابونه در تهيه آنها استفاده شده است.
معرق، مقوي معده با د شكن، اشتها آور، هضم كننده غذا، صفرا بر، قاعده آور و التيام دهنده است . اثر ضد عفوني كننده ضعيف ولي قاطع دار د . مسكن درد و ضد تشنج نيز مي باشد . چون از ترشح و التهاب هاي چركين مخاط ها جلوگيري به عمل مي آورد، از اين نظر به كاربردن آن در رفع يبوست هايي كه مواد د فعي مخصوصًا در قولون چپ جمع مي شود، اثر مفيد دارد. از بابونه در موارد سوء هاضمه، آبريزش بيني، آسم، گريپ، درمان قولنج، ميگرن،انسداد كبدي و ورم پلك ها استفاده مي شو د . اگر به شير نوزادان مقدار كمي از دم کرده كاپيتول هاي گياه افزوده شود، دل پيچه ناشي از نفخ و حالات تشنجي كودك رفع مي شود.
در استعمال خارجي ضماد، لوسيون و حمام فرآورده هاي اين گياه اثر قاطع در رفع بيماري ها دارد به طوري كه از آن براي محفوظ نگهداشتن زخم از آلودگي ها و بهبود زخم هاي عميق، زخم انگشتان، رفع التهاب و درمان ورم چشم و مخاط دهان ، حلق و لثه ها مي توان استفاده به عمل آور د . همچنين خستگي چشم را تسكين مي دهد . حمام فرآورده هاي گياه اثر معالج در زخم هاي واريسي، اگزماهاي كهنه و خارش اشخاص مسن دار د . روغن گياه ضد تشنج، آرام بخش و ضد التهاب مي باشد و مرهم گلهاي آن در درمان زخم، خارش و گزيدگي به كار مي رود.
بابونه در درمان و تسكين دردها مؤثر بوده و آرام بخش عضلات اس ت . شهرت بابونه به عنوان مسكن و آرام بخش نيز مبناي علمي دارد و تحقيقات جديدي كه در اين مورد انجام شده است نشان مي دهد كه بابونه سيستم اعصاب مركزي را تحت تأثير قرار داده و ا ث ر آرام بخشي دار د . اين اثر را برروي مجاري هاضمه و ساير عضلات نرم تطير عضلات رحم نيز دارد.
خاصيت ضد اسپاسم بابونه، شهرت كهن اين گياه در آرام كردنه گرفتگي هاي عادت ماهيانه دردناكو كاهش احتمال زايمان نارس را مي كند و جالب اين است كه در عين حال، بابونه براي تحريك و افزايش عادات ماهيانه به كار مي رود.
در چين و ژاپن، گلهاي خشك آن را با چاي دم كرده و به عنوان باد شكن مصرف مي كنند . در آلمان گل بابونه به عنوان يك چاي دارويي استاندارد ( به صورت دم كرده ) براي مصرف خوراكي و شكل شوينده غرغره، كرم يا پماد، بخور و افزودني در حمام و سو نا پذيرفته شده است . اين دارو در فارماكوپه آلمان وجود داشته و دم كده هاي آبي، عصاره خشك هيدروالكلي، عصاره هاي روان، تنتورها و اسانس هاي تهيه شده از اين گياه، همگي به صورت فرآورده هاي تك مصرف شده و همچنين به عنوان يكي از اجزاي بيش از ٩٠ داروي مجاز تركيبي ني ز به كار مي روند . در طب آلمان، فرآورده هاي بابونه انتخاب اول جهت درمان حساسيت هاي پوستي كودكان مي باشند . با وجود استفاده عمومي از چاي بابونه به عنوان آرام بخش خفيف و خواب آور، در كشور آلمان به علت عدم وجود تحقيقات چاپ شده، مصرف گياه به اين منظور پذيرفته نشده است.

شرکت تعاونی لیلیا داروی آریا...
ما را در سایت شرکت تعاونی لیلیا داروی آریا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : honey lilia123 بازدید : 421 تاريخ : پنجشنبه 2 آذر 1391 ساعت: 13:55